Title Image

Blog

Du er okay som du er – Mere selvaccept og mindre selvkritik

  • Jeg forstår ikke, hvorfor jeg holder afstand til folk, jeg er tæt på? Og samtidig har svært ved at give slip på relationer, når de har udlevet sig selv?

Sådan spurgte en klient forleden. Han arbejder med at styrke sin selvaccept, så han kan mærke og sige: Du er okay som du er.

Det er jo to modsatrettede adfærdsmønstre, skulle man tro og så alligevel ikke. Begge måder at være i verden på har samme formål formentlig at undgå uenighed og konflikt og dermed svære følelser. Og munder ud i tvivlen om at være god nok. Du er god nok som du er!

Det kræver nok en forklaring – kommer her:

Når vi holder andre menneske på afstand – handler det næsten altid om os selv og noget, vi ikke har på plads inden i. Vi er ikke i balance – har mange tanker om, at vi ikke er gode nok eller dygtige nok. Overskriften kan typisk være ANSVAR. Ansvar for dig selv og for at træde ud i verden som den, du er. Det kan være utrolig ubehageligt og ikke til at kontrollere, hvis folk kommer tæt på, hvis du ikke ved, hvordan du sætter grænser for dem. Og vil du slippe et venskab, er der risiko for uenighed, hvilket måske er årsagen til, at det får lov at fortsætte, selvom du er færdig med relationen?

Har du ikke lært at mærke dine følelser og grænser, kan du ikke passe på dig selv og får dermed ikke taget dig selv alvorligt, hvis noget ubehageligt sker. Derfor er det mest trygt at undgå for tætte relationer. Dog er dette en ubevidst adfærd, og noget du gør pr refleks. Desværre har det ofte den konsekvens, at du ikke får det, du ønsker dig, idet du ubevidst skaber en situation, der gør, at du bliver alene. Alene i parforholdet er slemt: Parterapi

Du er god nok som du er

Måske har du tendens til at tage overansvar for andre mennesker i et misforstået hensyn for at undgå konflikter eller for at opnå ros og anerkendelse. Du siger fx ikke til din familie fra Jylland, at de må bo på hotel, når de kommer på besøg, fordi lejligheden er for lille, og de er for mange til, at du kan trække vejret. Så når de bor hos dig, er det ikke særlig hyggeligt, fordi du er irriteret og går med din undertrykte vrede nede i maven og har det skidt. Og i den grad holder afstand til dem, du holder af, da du ellers vil eksplodere. Det kan desuden betyde, at du ikke inviterer dem de næste mange måneder, da du ikke orker at scenariet gentager sig.

Her kan du ændre dit mønster ved at hive ansvaret hjem til dig selv og se, hvad der faktuelt sker. Du trækker dig, fordi du ikke formår at være tro mod dig selv. Men din familie aner jo ikke, hvad der sker med mindre du fortæller dem det. Den bedste måde at sætte grænser på er ved at sige, hvad du tænker, føler og har brug for.

Fortæl hvad du har brug for

Hvis du skal holde op med at gå på kompromis med dig selv og overhøre dine tydelige behov, er du nødt til at kommunikere højt og tydeligt. Du må øve dig i at sige, hvad du har brug for, hvad du vil og ikke vil, og hvad du ønsker og forventer.

Når du begynder at gøre det, vil du få oplevelsen af, at du træder i karakter, mærker din nye frihed, lettelsen breder sig og kan trække vejret bedre. Og du holder måske op med at holde folk fra livet og opdager, at det er okay at give slip på de relationer, der ikke er gode for dig mere. En ny balance vil indfinde sig og give dig mere ro og glæde i dine relationer og i dig selv.

Sårbarhed er ikke svaghed

Ofte har mænd lært, at hvis de viser de følelser, hvor de er kede af det og triste, er det fordi de er svage og ikke har tyr på deres tilværelse. Det kan være en gammel overbevisning, som ikke virker længere i det liv, vi lever i dag. Styrken ligger i, at vi kan være det hele menneske. Når vi er det, opnår vi en indre balance, hvorfra glæden og livsenergien kommer. Her føler vi os gode nok og at alt er som det skal være. Uden at dømme eller vurdere, men være i nuet og acceptere det, der er. Og dermed acceptere os selv med hele molevitten.

Selvaccept er bedre end selvkritik

Det kan være en lang proces at lære at acceptere sig selv med de fejl og mangler vi ofte oplever, vi selv har. Særlig hvis vi har fået at vide som børn, at vi ikke var gode til det ene og det andet. Og hvis vi altid fik at vide, at vi lige kunne gøre det lidt bedre, når vi fx havde præsteret noget i skolen. Eller hvis vi slet ikke fik nogen opmærksomhed fra vores forældre, men måtte kæmpe for den mindste lille anerkendelse og kontakt. Et udgangspunkt, der kan være med til at øge tvivlen på, om jeg nu er god nok, som den jeg er. Her kan tankemylder skabe uro og tristhed inden i og være en trigger for selvkritik. En negativ spiral, da tanker giver flere tanker og kan ende med at skabe modløshed, handlingslammelse og svække selvværdet.

5 veje til at træne din selvaccept:

  • Stå ved dig selv, når noget er vigtigt for dig
  • Sig højt hvad du har brug for og ikke har brug for
  • Stop dine negative tanker ved at skifte fokus til noget rart i nuet
  • Fokuser på det, der virker i dit liv lige nu
  • Vær sammen med mennesker, der vil dig det godt og som er positive

 

Har du brug for at komme videre i denne proces, hvor du kan opdage, hvad der stopper dig i at få det liv du ønsker? Så har du muligheden nu. 1-1 sessions:  Kig mere her: www.mandeterapeut.dk

Du arbejder med at skabe fokus, sortere i det, der virker og ud med det, der ikke virker mere. Du træner dit nærvær og evne til at mærke dig selv og minimere tanker og selvkritik. 

Hvem er Annette Jønsson – CV

Du får den første session gratis, når du beslutter dig for et forløb på 10 gange. Ring 20712122 eller send en mail aj@mandeterapeut.dk  

Husk: Handling skaber forvandling