Title Image

Blog

Når mænd rammes af midtvejskrise – 5 veje videre

Hvad er det, der sker? Nu gik det lige så godt eller gjorde det?
  • Oplever du at miste glæden og evnen til at fokusere og være nærværende, når du er sammen med andre?
  • Har du mest lyst til at træde lidt i baggrunden og være dig selv?
  • Er du begyndt at overlade beslutninger og ansvar for jeres fælles liv til din partner?
  • Føler du dig ude på et sidespor i din opdragelse af jeres børn?
  • Du har følt dig lidt ved siden af dig selv et stykke tid?

Måske er det de første tegn på, at du er på vej ud i en midtvejskrise. Typisk adfærd når mænd rammes af midtvejskrise er, at de søger ensomheden, trækker sig væk og undgår nærhed. Desværre er netop dén adfærd med til at forstærke din midtvejskrise.

Hvad betyder det at få en midtvejskrise og hvad gør du? 

Det bedste du kan gøre, når du mærker, at du har det svært er at anerkende, hvordan du har det, og at det er okay. Undlad at bruge din energi på at få det til at forsvinde, da det kun vil forstærke din følelse af tristhed. Ingen går igennem livet uden kriser. Find ud af, hvad du er ked af og hvad der har udløst din midtvejskrise. Du er kommet til et sted i livet, hvor du må være ærlig over for dig selv. Du kan ikke længere løbe væk fra ubehaget – det er nemmere som ung. Erkend at der er noget, du må tage fat på og nogle følelser, du måske har undgået, som banker på.

Læs længere nede, hvad der kan hjælpe dig lige nu.

Pludselig har du mistet glæden

Troen på fremtiden og lysten til at være tæt på din familie og din partner bliver mindre. Du fatter ikke helt, hvad der sker og går med dine tanker og følelser alene. Du ønsker ikke at vise din sårbarhed til andre, og tænker måske på, hvad de vil mene om dig, når du viser, hvem du er. Du er ikke lige nu den, der kan klare det hele, smile overskudsagtigt og påtage dig de praktiske opgaver. Selv om du faktisk har gjort det i mange år, mærker du nu en modstand og træthed ved at skulle blive ved med det. Dit overskud er mindre end det plejer at være og det er svært at leve med.

Du glemmer at passe på dig selv

Måske genkender du disse situationer:

  • At det føles ensomt at være supermand, der ikke fortrækker en mine, men bare ordner og sørger for alle andre.
  • At du ikke beklager dig eller beder om hjælp, når du er ked af det.
  • At din krops styrke og overskud ikke er helt det samme, som det plejer at være.
  • At du kører videre og lader din stress tærskel overskride igen og igen.
Sådan kommer du videre:
Du kan se mere om 1-1 session her og få en sparringspartner og mandeterapeut, der forstår dine udfordringer

Vejen tilbage til dig selv, finder du ved at erkende, at der er en udfordring. Et vigtigt skridt er at tage ansvar for dét, du mærker. Din krop fortæller dig løbende, hvis den er træt og overbebyrdet, og har brug for en pause. Mange lytter ikke og tager det ikke alvorligt. Undgå at starte kimen til krise, tristhed, stress og depression ved at tage dig selv og dine behov alvorligt.

Sådan hjælper du dig selv:

  • Stop op og erkend, at det er svært og at du er okay
  • Accepter at du er vred, ulykkelig og vil ændre nogle ting i dit liv
  • Lyt til din krop og dit humør og gør noget, som gør dig glad eller ikke presser dig
  • Vær realistisk og i nuet, så du kan være nærværende
  • Del dine tanker og følelser med din familie, da det skaber et bedre sammenhold og nærvær
Lær hvordan du bliver gladere og mere tro mod dig selv i et terapi forløb
Book den indledende session her